Home » Wat smeer jij op je brood?

Wat smeer jij op je brood?

Gepubliceerd op 23 juni 2014 18:40

Veel mensen zullen zeggen “Die paar boterhammen die ik per dag smeer met margarine kan toch geen kwaad!” Nee, dat is het vaak ook niet, maar tel daar eens de andere E-nummers, transvetten en ander meuk bij op. Die per dag wordt genuttigd in kant en klare voeding, dag in dag uit. Kleine hoeveelheden zijn vaak niet gevaarlijk. Maar gaat het zich stapelen dan wordt het op een gegeven moment wel vergif, en dan is het vaak te laat. Ik wil niets en niemand iets verbieden, ach alleen maar gewoon waarschuwen. En een gewaarschuwd mens telt voor 2.

 

 

 

Margarine

Napoleon III had opdracht gegeven een broodsmeersel te ontwikkelen dat zijn soldaten op een veldtocht in hun ransel konden meenemen zonder dat het snel bedierf, zoals boter. In 1869 was er een bruikbaar resultaat. Maar doordat een jaar later de Frans-Duitse Oorlog uitbrak, was men niet in staat om margarine op een fabrieksmatige schaal te produceren. Margarine heette vroeger kunstboter en werd in eerste instantie gemaakt om kalkoenen vet te mesten. Het werd echter een groot fiasco, de kalkoenen werden er niet vetter van. Helaas ze gingen ervan dood! In 1871 stichtte een Nederlander in Oss de eerste margarine fabriek en begon te experimenteren. De dierlijke en  natuurlijke vetten werden vervangen evenals de melk. Er werden wat geur- en smaakstoffen aan toegevoegd, en wat (chemische) vitamines en bij sommige fabrikanten wat linolzuur. De mens mocht het nu op zijn brood gaan smeren. Eet smakelijk.


Waar bestaat margarine uit

Volgens de verpakking zit er in de margarine: Plantaardige oliën en vetten, water, emulgatoren: sojalecithine, E471, droge melkbestanddelen, zout (0,4 %), conserveermiddel E200, voedingszuur E330, aroma's, kleurstof E160a, vitamine A, D, E.

Hoe bedoelt u plantaardige oliën, deze zijn vloeibaar en worden voor het maken van margarine en boter verhard om smeerbaar te zijn. Dit is een chemisch proces en zo ontstaat er de onnatuurlijke transvetten.

E471(staat op de lijst als rood): is een glansmiddel, emulgator, antioxidant en hulpmiddel voor de kleurstoffen. Het kan een natuurlijk product zijn maar is meestal een mengsel van chemische producten. Het kan het volgende veroorzaken: belemmering groei, vergroting lever en nieren, verkleining zaadballen, en het zorgt ervoor dat het lichaam niet goed de essentiële vetzuren kan opnemen.

Droge melkbestanddelen: hoe bedoel je droog, neem gewoon melk. Dan hoef je niet te klooien met water en melkpoeder. Is nog gezonder ook.

Zout: het is helemaal niet nodig om er zout in te doen, ze stoppen er ook nog best veel zout in. Dit is slecht voor de nieren.

Conserveermiddel E200 (staat op de lijst als rood): of te wel sorbinezuur, kan natuurlijk of chemisch zijn en kan een wisselwerking aangaan met andere additieven maar in het bijzonder met nitraten. Onderzoek heeft vastgesteld dat dit enzymatische systemen in ons lichaam totaal kan verstoren wat veel schadelijke aandoeningen als gevolg kan hebben.

Voedingszuur E330 (staat op de lijst als groen): ook wel citroenzuur, kan zowel van chemische of genetisch gemodificeerde oorsprong zijn. Bij teveel inname kan het huidirritaties veroorzaken. Ook kan het tandglazuur hierdoor aangetast worden met als gevolg slijtage van het gebit.

Aroma’s: welke aroma’s, mogen wij niet weten welke ze gebruiken. Er zijn er genoeg die een rode E nummer hebben. Dat dit wettelijk nog steeds mag, onvoorstelbaar. Ik wil weten wat ik eet.

Kleurstof E160a (staat op de lijst als oranje): Caroteen zowel gemengde carotenoïdes als beta caroteen. Deze kleustoffen kunnen zowel plantaardig, chemisch of genetisch gemodificeerd van aard zijn. Waarom mogen wij hier ook niet weten om welke kleurstof dit nou echt gaat?

Vitamine A, D, E: waarom zou je vitamines toevoegen als je gewoon melk gebruikt dan zitten deze vitamines er gewoon van nature in de juiste opneembare vorm in. En we weten ook hier niet of het van natuurlijke vitamines of chemische vitamines afkomstig is. De chemische vitamines worden niet goed opgenomen door het lichaam.

Nadelen van margarine:

  1. Slecht voor onze gezondheid.

  2. Bestaat uit een grote hoeveelheden transvetzuren.

  3. Bevat veel E nummers die als gevaarlijk te boek staan (E-nummers lijst).

  4. Het ondermijnt het immuunsysteem.

  5. Het verhoogt de kans op verstopte kransslagaders.

  6. Het verhoogt de kans op het krijgen van kanker.

  7. Het verhoogt het gehalte aan lipoproteïne-a en dus meer kans op het krijgen van arteriosclerose.

  8. Het verlaagt de kwaliteit van de moedermelk.

  9. Het verlaagt de insuline respons.

  10. Het bevat ingrediënten die ook in verf voorkomt.

Doe eens een test, zet een kuipje margarine eens open in een hoekje op de aanrecht, of sterker nog gewoon in de zon. Wedden dat er geen vlieg op afkomt. Ook zal er geen micro-organismen op groeien, en dat wordt op het brood gesmeerd. En sommige merken zeggen nog dat het zo gezond is het slechte cholesterol en het voorkomen van hart- en vaatziekten. Alleen maar omdat er ineens linolzuur wordt toegevoegd. Daarbij heb ik ergens gelezen dat margarine maar 1 molecuul verschilt met plastic.

 


Echte boeren biologische roomboter

 

Ingrediënten: melk en room van de koe.

 

Voordelen van roomboter

 

  1. Goed voor de schildklier en bijnieren.

  2. Zit vrijwel geen lactose in roomboter.

  3. Goed tegen schimmels, bacteriën en virussen, door de laurinezuur in roomboter.

  4. Bevat  van nature de vitamine A, D, E en K.

  5. Bevat van nature Seleen.

  6. Bevat van nature linolzuur

  7. Bevat natuurlijke antioxidanten

  8. Preventieve bescherming tegen kanker.

  9. Beschermt het lichaam tegen DNA schade.

  10. Bevat de gezonde cholesterol.

  11. Zorgt voor een goede hersenontwikkeling bij kinderen.

  12. Bevat Arachidonzuur, dit zuur behoort tot de essentiële vetten en is aanwezig in onze celmembranen. Het is een omega-6 vetzuur en helpt ter voorkoming van hart- en vaatziekten.

  13. De smaak is veel lekkerder.

  14. Zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen in het lichaam.

     

Nadelen van roomboter

 

  1. Het bevat 8 gram verzadigd vet ten opzichte van 5 gram vet bij margarine.

  2. Is niet goed smeerbaar.

 

Heb ik je overtuigd?

 

Hopelijk wel, of blijf je nog steeds margarine gebruiken. Tuurlijk is roomboter minder goed smeerbaar, maar laat wat zacht worden en roer er dan wat olijfolie of andere goede olie door. Hierdoor wordt het in de koelkast niet zo hard, is nog lekker ook. Zelf snij ik een pakje roomboter in plakken, elke dag haal ik een halfuur voor de maaltijd er een plakje uit. Dan is de roomboter bij gebruik goed smeerbaar.


Wanneer iemand op dieet gaat laten ze al snel de roomboter staan en stappen dan over naar margarine. Zoals je kunt begrijpen na het lezen van dit artikel een hele foute keuze. Een volledig natuurlijk product omruilen voor een bijna volledig chemisch product, kan alleen maar schade aanrichten. Tuurlijk roomboter is wel iets vetter, maar de aantal calorieën in beide producten is nagenoeg gelijk.

 

Kan je echter niet tegen de roomboter, door een voedselovergevoeligheid? In de Eko supermarkt/reformwinkel/natuurwinkel is er een biologische margarine te koop. Hier zit in: Water, plantaardige oliën en vetten (65% zonnebloemolie, natriumalginaat, zout, wortelsap, natuurlijke aroma, citroenzuur, vitamine A en D2. De transvetten hierin is kleiner dan 1 gram per 100 gram.


 

Geplaatst door alma gaia


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Gerwin
4 jaar geleden

Waarom zou je boter in de koelkast bewaren? Dat heeft enkel zin als je maar één pakje boter per jaar gebruikt. Verder zou ik altijd voor de ongezouten boter gaan. bovendien is het smeren geen probleem als je meer gebruik maakt van desem brood, dit is wat steviger omdat er geen gist in zit, dit brood is wat duurder omdat het proces wat bewerkelijker is.