Home » Artikelen » Weinig eten en toch aankomen!

Weinig eten en toch aankomen!

U kent het wel, gezond eten, niet snoepen en toch weinig of zelfs helemaal niet afvallen. U geeft de moed op, waarom de moeite doen om door te zetten als er toch niets af gaat.

Het is altijd noodzakelijk om goed en gezond te eten, of u nu wilt afvallen of niet. Maar het zal alleen maar motiveren als er wat kilo’s afgaan. Maar u kunt ook te weinig eten, het lichaam gaat dan “hamsteren” en zal alles opslaan in de vorm van vet. Het resultaat is, er gaat geen kilo meer af, er zullen zelfs kilo’s bijkomen. Terwijl de gifstoffen uit de omgeving zich opstapelen in u lichaam, raakt de lever verzadigd met vetzuren en sterven essentiële cellen af. Dit vertraagt de aanmaak van gal en daardoor verteerd u veel moeilijker vetten. Het gevolg daarvan is dat het metabolisme vertraagt en dat de ingebouwde 'gewichtscontrole' niet meer functioneert zoals het hoort. Daardoor wordt het nog moeilijker om gewicht te verliezen, zelfs als u minder eet. Deze gifstoffen verwijderen uit het lichaam is dus de belangrijkste stap in het proces als u gewicht wilt verliezen. 

Ons lichaam vergiftigt onder andere door:

  • Geraffineerde voedingsmiddelen zoals fast food, kant-en-klaarmaaltijden en toevoegingen als conserveermiddelen en kleurstoffen.
  • Het gebruik van nicotine, alcohol, medicijnen en (soft) drugs.
  • Luchtverontreiniging en stralingen.
  • Negatieve emotionele prikkelingen en spanningen.

Het lichaam is in Homeostase, het lichaam houdt van balans en harmonie, daardoor is het in staat om goed te functioneren. Homeostase kan betrekking hebben op allerlei regulerende processen in het lichaam, lichaamstemperatuur, bloeddruk en bloedsuikerspiegel.  Maar ook de stofwisseling wordt door het lichaam gereguleerd. Als er plotseling veranderingen in het voedingspatroon ontstaan zal het lichaam uit balans raken. Het lichaam zal een nieuwe balans moeten creëren, het gevolg is dat de stofwisseling vertraagd en minder energie wordt verbrandt.

Om hieruit te raken moet de stofwisseling een andere impuls krijgen en de verbranding moet gestimuleerd worden. Dit kunt u doen door meer te bewegen, neem de fiets i.p.v. de auto of loopt de trap om i.p.v. de lift. Maar beter is nog om elke dag zeker 2 x 30 minuten te lopen, te fietsen of te sporten. 

Een Detox dieet is ongetwijfeld de beste oplossing om deze impasse te doorbreken. Hiermee zullen er gifstoffen uit uw lijf verdwijnen en zult u zich gezonder en fitter gaan voelen. Deze gifstoffen zijn verslavende chemicaliën die aanwezig zijn in de hedendaagse maar vooral bewerkte voedingsmiddelen. Het is de gemakkelijke manier om af te vallen en met blijvende resultaten.

In de eerste Detox fase zult u snel maar vooral verantwoord gewicht verliezen maar ook uw lichaam ontdoen van alle gifstoffen. Als uw lichaam hiervan bevrijdt is zult u zich veel gezonder en vooral fitter voelen. Daarna kunt u met een goede voedingsverandering op eigen tempo verder gewicht verliezen. Het enige goede dieet is een voedingspatroon dat een levenswijze wordt. Met niet alleen als doel om gewicht te verliezen , maar ook om langer gezond en fit te blijven.

Bij een Detox kuur worden geen ‘wondermiddeltjes’ gebruikt enkel maar verse groente en/of fruitsappen. Verder is het van groot belang om na de 1e week sapvasten gezonde en het liefst onbespoten voeding te nuttigen. De meeste diëten maken u moe en slap en na een tijdje kan eten zelfs een obsessie worden. Er zijn zo ontzettend veel diëten die tijdelijk goed werken maar op een gegeven moment zult u weer stoppen omdat deze diëten vaak te eenzijdig zijn. Ook dieetpillen en allerlei zogenaamde wondermiddelen kunnen zijn alleen maar een aanslag op uw lichaam. Vaak zorgen die ervoor dat u zich slap, ziek en moe voelt en ze kunnen zelfs hartkloppingen veroorzaken. Zodra u stopt komt u weer aan, nog niet de eerste weken maar na een jaar zult u zien dat u vaak meer weegt dan voordat u aan het dieet begon.

Een Detox kuur kunt u meerdere malen per jaar ondergaan, bijvoorbeeld 2 keer per jaar na de zomer en voor de zomer. Maar wat vooral fijn is, u kunt het Detox dieet in alle rust in uw eigen omgeving maar ook in uw eigen tempo ondergaan.

Door de Detox krijgt u grote hoeveelheden gezonde voedingsmiddelen binnen. Veel meer dan dat u in vaste vorm zult eten, het is niet mogelijk om in 1 dag een zak appels te eten, maar wel als deze geperst zijn in een sapcentrifuge. Door groenten en fruit te persen kan het lichaam dit veel beter en gemakkelijker verwerken. Het vergt veel minder energie om deze te verteren dan vast voedsel.

U zult merken dat u minder vatbaar bent voor virussen en verkoudheden.

De grootste gezondheidsontdekking van de eeuw is zeker het bestaan van de phytochemicaliën. Dit zijn de natuurlijke chemische verbindingen in planten en ze verklaren voor het overgrote deel de geneeskracht van voeding en kruiden.

Sommige ervan zijn anti-inflammatoir, antibacterieel en gaan afbraak van het skelet tegen. Veel phytochemicaliën hebben de eigenschap vrije radicalen op te vangen en ze te verhinderen het DNA te beschadigen. Ze zijn in staat om sommige van de meest dodelijke ziektes te voorkomen zoals o.a. kanker en hartaandoeningen, maar ook minder gevaarlijke aandoeningen zoals astma, artritis en allergieën.

Het probleem met phytochemicaliën is echter dat de meesten van ons niet in staat zijn om er genoeg van te eten om de voordelen ervan te ondervinden. Een massieve hoeveelheid groenten kan men nooit op een dag eten maar als deze worden gereduceerd tot een paar glazen als u er sap van maakt en dan heeft u meteen wel de juiste hoeveelheid binnen.

Verder is uit research gebleken dat sommige fruit- en groentesoorten helende krachten hebben. Zo is een combinatie van wortelen, bieten en komkommer bijzonder werkzaam bij artritis.

Een gevoel van depressie is vaak te wijten aan het niet in balans zijn van de biochemicaliën in het lichaam. Een tekort aan magnesium, calcium, ijzer en kalium kan een depressie verergeren of er de oorzaak van zijn.

Het geheime wapen tegen veroudering zijn antioxidanten, deze zitten in groenten en fruit. Ze bestrijden de vrije radicalen en de schade die deze aanrichten wanneer ze de cellen aanvallen. De schade die veroorzaakt wordt door vrije radicalen uit zich vooral in rimpels, afbraak van het spierweefsel, ouderdomsvlekken en allerlei andere ouderdomskwalen.

Door de vele variatiemogelijkheden met groenten en fruit kunt u elke keer een andere smaak bereiden.

Om uw lichaam goed te reinigen zijn een aantal aandachtspunten in uw voeding een leefstijl belangrijk. Onderstaande tips geven u handvatten om een maximaal effect van uw detox kuur te bereiken.

  • Drink dagelijks minimaal 1,5 tot 2 liter vocht. Het liefst water en kruiden/groene thee.
  • Vermijd koffie en andere cafeïne houdende dranken, zoals cola.
  • Gebruik geen alcohol en rook niet.
  • Eet geen geraffineerde suiker, suikerhoudende producten, zoetstoffen, rood vlees en vet voedsel.
  • Zorg voor extra beweging, hierdoor zullen de darmen gestimuleerd worden om zich te reinigen.
  • Houd uw leefomgeving opgeruimd om op die manier onnodige spanning te voorkomen.
  • Zorg dat u ontspant en tijd neemt voor uzelf. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of lees een tijdschrift of boek.
  • Ga tijdens de Detox niet naar drukke feesten/verjaardagen en bijeenkomsten.
  • Het beste is om een Detox te plannen als u enkele dagen vrij heeft. U kunt zich namelijk de eerste dagen wat ongemakkelijk voelen. Hoofdpijn, moe etc dit zijn tekenen dat uw lichaam zich aan het ontgiften is.
  • Mocht alleen sappen te zwaar zijn, neem dan voor de lunch een lekkere salade of een zelfgemaakte niet gebonden soep.