Home » Artikelen » Problemen met de spijsvertering

Problemen met de spijsvertering

 

Problemen met de spijsvertering geeft bijna onmiddellijk reacties op heel wat organen. Vaak hebben spijsverterings problemen gevolgen voor onze gezondheid. Oorzaken voor een spijsverterings probleem zijn vaak moeilijk te achterhalen. 

De klachten kunnen zijn:

  • Opgeblazen gevoel
  • Slechte adem
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Oprispingen
  • Boeren
  • Winderigheid
  • Hoofdpijn
  • jeuk of huiduitslag
  • allergieën
  • vermoeidheid
  • concentratiestoornissen
  • depressie en prikkelbaarheid 

Een goede spijsvertering is uiterst belangrijk, in de darmen worden namelijk alle belangrijke voedingsstoffen opgenomen in het bloed en dat wordt getransporteerd door het lichaam. Ons lichaam heeft immers eiwitten, vetten, koolhydraten nodig om te kunnen functioneren. 

Niet alleen de maag, maar ook heel wat andere organen spelen een belangrijke rol bij de spijsvertering.  

In de mondholte kauwen we ons eten tot fijne stukjes die gemakkelijk kunnen doorgeslikt en verteerd worden. Dankzij het extra speeksel ontstaat een voedselbrij die vlotter door te slikken is. Het speeksel bevat ook een belangrijk enzym dat de vertering bevordert. 

De slokdarm is een gespierde buis van ongeveer 30 cm lang die de mondholte verbindt met de maag. De spieren in de slokdarm brengen je eten naar de maag. 

De maag bereidt de eigenlijke vertering voor die in de darmen plaatsvindt. In het bovenste deel van de maag wordt maagsap/maagzuur toegevoegd aan de voedselbrij. Het onderste deel van de maag zorgt dat alles wordt gekneed, fijngemalen en vermengd met de maagsap. De kringspier helemaal bovenaan de maag verhindert dat de zure inhoud van je maag terugstroomt naar de slokdarm. 

De dunne darm is ongeveer 5 meter lang en bestaat uit de twaalfvingerige darm, de nuchtere darm en de kronkeldarm. De wand van de dunne darm is opgebouwd uit dicht op elkaar geplooid slijmvlies. Uitgerold zou hij een oppervlakte hebben van 200 m2! Deze immense oppervlakte is nodig om alle voedingsstoffen uit je eten op te nemen in het lichaam. Belangrijke voedingsstoffen uit de voedselbrij komen hier vrij en worden via de dunne darmwand in het lichaam opgenomen. 

De voedselbrij die in de dikke darm komt, is een waterdunne massa van onverteerde voedselresten. De wand van de dikke darm onttrekt er daarom zo veel mogelijk zouten en vocht uit. De onverteerbare voedselresten worden in de dikke darm bewerkt door de darmbacteriën. 

De endeldarm is het onderste deeltje van de dikke darm waar de ontlasting tijdelijk wordt opgeslagen. Is de endeldarm vol? Dan zal ons lichaam het signaal geven dat het tijd is om naar het toilet te gaan. 

De lever heeft verschillende belangrijke functies. Denk maar aan giftige stoffen onschadelijk maken en voedingsstoffen omzetten in energie voor ons lichaam. Daarnaast produceert de lever ook galvloeistof die wordt opgeslagen in de galblaas. 

De galblaas maakt zelf geen gal aan. De lever zorgt daarvoor. De galblaas slaat wel de galvloeistof uit de lever op en geeft die vrij als er vetten in de dunne darm komen. Dankzij galvloeistof kunnen de vetten in onze voeding veilig oplossen. 

In de alvleesklier of pancreas worden de belangrijkste spijsverteringsenzymen geproduceerd. Het alvleeskliersap wordt in de dunne darm afgevoerd en helpt bij de vertering van eiwitten, suikers en vetten. 

In de darmholte leven veel bacteriën (darmflora) die meehelpen met de voedselvertering door stoffen af te breken tot makkelijk op te nemen voedingsstoffen. Hierbij is voornamelijk de productie van vitamine K door deze bacteriën belangrijk. 

Bij een gezonde en evenwichtige voeding zal het traject 24 tot 48 uur duren tot het voedsel verteert is en ons lichaam als ontlasting heeft verlaten. Sommige voedingsmiddelen zorgen voor een vlotte spijsvertering, anderen brengen je spijsvertering in de war en zorgen zo voor soms ernstige gezondheidsproblemen. Die hangen uiteraard nauw samen met de oorzaak van de spijsverteringsproblemen. 

Vooral fast food en vette en calorierijke voeding kunnen de spijsvertering ontregelen. Daarom is voor een vlotte spijsvertering een vezelrijke voeding onmisbaar. Zij zorgen voor een goede en vlotte stoelgang. Voedingsvezels zitten vooral in, volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkorenpasta, maar ook in groenten, fruit, aardappelen en in peulvruchten. 

1 tot 1,5 liter water per dag drinken is belangrijk voor de gezondheid maar ook voor een vlotte spijsvertering. Vooral als men te weinig drinkt kunnen de vezels zich in de darmen gaan ophopen en dit kan lijden tot verstopping. Door veel te drinken blijft de ontlasting soepel en goed heeft het een vlugge doorgang. 

Sla nooit een goed ontbijt over, dit is vragen om spijsverteringsproblemen. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een goede en vezelrijk ontbijt zorgt dat onze spijsvertering goed op gang komt. ’s Nachts werkt onze spijsvertering op een zeer laag niveau. Biogarde yoghurt met muesli, havermoutpap, of 2 sneetjes volkorenbrood met gezond beleg is een goede start van de dag. 

Wat spijsverteringsproblemen kan veroorzaken zijn:

  • Alcohol: drink zo weinig mogelijk alcoholische dranken.
  • Geur-, kleur- en smaakstoffen
  • Roken: probeer zoveel mogelijk roken te beperken, beter nog stop er helemaal mee
  • Suiker: zoveel mogelijk beperken, waardoor je lichaam minder insuline verbruikt en je minder vermoeid zal voelen
  • Gebruik geen laxeermiddelen
  • Te grote porties voedsel
  • Te vet voedsel
  • Haastig eten: te kort kauwen zorgt voor te weinig speeksel in de voeding, deze bevatten belangrijke verteringsenzymen
  • Verkeerd voedingspatroon: een te eiwitrijke voeding bevordert het ontstaan van rottingsbacteriën in de darm
  • Te weinig drinken over de dag
  • Stress
  • Te weinig beweging
  • Over-, ondergewicht
  • Gebak
  • Frituurvet, frituurolie, rund- en varkensvet
  • Vette sausen, Mayonaise,
  • Gegiste en belegen kaas zoals Brie, Camembert, Chester, Emmentaler, Gorgonzola, Gruyère, Herve, oude Leidse kaas, Port-Salut, Roquefort.
  • Onrijp fruit, fruitschillen, gekonfijt fruit
  • Oude en zachte kastanjes, noten, pinda's
  • Te geconcentreerde suikerwaren, snoepgoed
  • Chocolade
  • Grote hoeveelheden honing, jam, stroop
  • Zoetstoffen: te grote hoeveelheden kunnen diarree veroorzaken
  • Erwten-, bonen- en uiensoep
  • Vet vlees, vleeswaren
  • Rood vlees
  • Vette vissoorten
  • Ingeblikte vis, vooral bereid met olie: ansjovis, haring, sardienen.
  • Slecht geschilde aardappelen, patat frites
  • Alle gebakken nagerechten met fruit bv fruittaart, cake en biscuits met amandelen of gekonfijt fruit
  • Nagerechten bereid in frituurvet of frituurolie bv beignets
  • Roomijs.
  • Zware deegsoorten, bladerdeeg, brokkeldeeg 

Kruiden voor een vlotte spijsvertering

  • Citroenmelisse: bij maag- en darmproblemen en bij een moeilijke spijsvertering. Citroenmelisse stimuleert de aanmaak van gal. Gebruik de gedroogde bloemen en blaadjes voor het maken van een thee maar de blaadjes kunnen ook vers door een salade verwerkt worden
  • Gember: de wortelstok van gember heeft een positieve werking op gal en lever, het stimuleert de spijsvertering. Gember is ook te gebruiken bij winderigheid
  • Kurkuma: als specerij heeft kurkuma een positieve werking bij winderigheid en stimuleert de spijsvertering
  • Pepermunt: stimuleert je spijsverteringsfuncties, helpt bij krampen en vermindert winderigheid
  • Anijs: tegen oprispingen en brandend maagzuur
  • Rammenas: stimuleert de spijsvertering, werkt bloedzuiverend en stimuleert de galwerking
  • Venkel: zowel de knol als de bladeren, de granen, en de bloemen zijn werkzaam tegen allerlei maag- darmklachten. Een aftreksel van de bloemen en/of de zaadjes bevordert de spijsvertering. Venkel stimuleert je spijsvertering en werking van de gal en werkt bloedzuiverend
  • Kaneel: stimuleert de werking van darmen, is afdoend tegen krampen en indigestie en heeft een antiseptische werking. Kaneel heeft ook een positieve invloed op hart, op allerlei reumatische aandoeningen als reuma, artritis en artrose, het zorgt voor een gezonde concentratie aan goede HDL- cholesterol, is doeltreffend bij blaasinfecties, verkoudheden en griep, het versterkt het immuunsysteem en past in ieder gezond dieet
  • Paardenbloem: stimuleert de spijsvertering, lever en nieren. De voeding wordt hierdoor beter verteerd en de afvalstoffen beter afgescheiden. Paardenbloem werk ook vocht afdrijvend en is ook een aanrader voor alle reumapatiënten
  • Cichorei: heeft een gunstige werking op gal en lever. Cichorei bevordert de eetlust, stimuleert de spijsvertering en vermindert winderigheid en opgezette buik als gevolg van gassen en oprispingen. Cichorei is niet alleen een positieve invloed op je spijsvertering, maar is ook goed voor je hart
  • Papaja: is rijk aan vezels en enzymen. Hierdoor is papaja ideaal bij constipatie (verstopping). Dagelijks een portie papaja bij het ontbijt stimuleert de darmwerking. Papaja is tevens rijk aan antioxidanten, foliumzuur, vitamine C, Vitamine A, Vitamine E en Beta Caroteen. Samen met het hoge gehalte aan vezels beschermt papaja ook tegen darmkanker
  • Aloë vera: helpt bij brandend maagzuur en zorgt voor een gezonde en vlotte spijsvertering. Aloë vera is ontgiftend op een natuurlijke wijze en zorgt zo ook voor verbetering van spijsverteringsproblemen, winderigheid 

Om een goede spijsvertering te ontwikkelen is het belangrijk dat we als eerste onze darmen en ons lichaam te ontgiften. Het lichaam detoxen of ontgiften met puur natuurlijke middelen geeft het lichaam weer een goede start om een goede stofwisseling op gang te laten komen. In de loop der jaren zijn er resten blijven hangen en zijn gaan gisten, rotten met alle gevolgen van dien. Door te ontgiften kunnen wij het lichaam weer gezond en in conditie brengen. Ons spijsverterings-systeem is dag en nacht actief om ongewenste stoffen te verwijderen en stoffen uit onze voeding op te laten nemen in het bloed. De darmen zorgen er ook voor dat er allerlei schadelijke en ziekmakende bacteriën maar ook toxines niet in ons bloed worden opgenomen. 

Waarschuwingen dat er teveel gifstoffen in ons lichaam achterblijft zijn, vermoeidheid (zonder reden), opgeblazen gevoel, hoofdpijn, grieperig gevoel. 

Gebruik nooit allerlei middelen om te detoxen op chemische basis, dit kan meer kwaad dan goed doen. Bij zwangerschap, ziekte, jongeren, bejaarden is het altijd van belang om eerst met de behandelend arts te overleggen.

Bouw geleidelijk af van het ingesleten voedingspatroon, laat eerst alle zoetwaren/suikers staan. Daarna volgt de vette voedingsmiddelen, zo gaat men langzaam naar het moment van de detox. Neem er vooral de tijd voor, te snel kan alleen maar averechts werken. 

Er zijn meerdere manieren om te detoxen, een paar dagen/week sapvasten maar ook kunt u wekelijks een zuiveringsdag inlassen. Natuurlijk heeft dit pas zin bij een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding in combinatie met voldoende lichaamsbeweging. 

Manieren om te detoxen zijn:

  • Soepdag: helpt het lichaam te ontgiften door wekelijks één soepdag in te lassen. Geef de voorkeur aan vetarme soep dus zonder vlees, room, kaas of broodkorstjes
  • Kruidenthee: Kruidenthee barst van de anti- oxidanten, bezit een geringe concentratie cafeïne hydrateert beter. Detox thee ondersteunt je het lichaam en stimuleert zijn het natuurlijke reinigingsproces. Kies ontgiftings thee samengesteld uit kruiden en specerijen die je natuurlijke reinigingsproces stimuleren, zoals kaneel, zoethout, gember, venkel, paardenbloem, jeneverbes, anijs, kardemom, koriander, peterselie, zwarte peper, kruidnagel, salie, kurkuma, senna of sporkehout
  • Groenten- en /of kruidensapjes
  • Sapjes en smoothies: puur geperst en op basis van magere, plantaardige melk zoals rijstmelk of biologische sojamelk
  • Water: begin elke dag met het drinken van minstens twee glazen lauw water. Lauw water maakt je nieren grondiger schoon dan koud water
  • Vezelrijke voeding: een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding is de eerste vereiste voor een gezond en gifvrij lichaam. Geef de voorkeur aan biologisch en vezelrijke voeding
  • Drink 1,5 tot 2,5 liter per dag
  • Supplement van pré- en probiotica
  • Olie en vet: gebruik in de keuken gezonde oliën als lijnzaad- en walnotenolie om de darmen extra te ondersteunen. Voor het bereiden van warme gerechten gebruik men het best zuiver kokosvet, rode palmolie of olijfolie
  • Lever: staat samen met de nieren en huid centraal in het ontgiftingsproces. Stimuleer de lever met allerlei kruiden als mariadistel, artisjok, paardenbloem, en zoethout die ook het bloed extra zuiveren. Al deze kruiden bevorderen de werking van de lever.
  • Nieren: grondig zuiveren door om het half uur water en/of thee te drinken met jeneverbes, berk of guldenroede. Ook bittere groenten als artisjok zijn hiervoor geschikt
  • Draineer de lymfeklieren: met chlorella en/of spirulina, twee voedingssupplementen uit zeewier, en kruiden als muizendoorn, paardenkastanje, tarwegras, en aloë vera
  • Bewegen: dagelijks dertig minuten sporten/bewegen om de opgestapelde gifstoffen uit het lichaam te verdrijven 

Door het lichaam regelmatig op een natuurlijke manier te helpen ontgiften verkleint men het risico op aandoeningen van lever, gal en nieren. De lichamelijke weerstand wordt versterkt, de huidverouderingsproces vertraagt, en men verliest door te detoxen overgewicht.   

Helaas doden medicijnen naast de slechte ook de goed bacteriën, die ons moeten beschermen tegen schimmels zoals Candida. Het is dan ook aan te bevelen om een probiotica kuurtje te naast de medicatie. 

Natuurlijke middelen tegen spijsverteringsproblemen

  • Aloë Vera: bevordert spijsvertering, tegen diarree
  • Aluinwortel: diarree, darmontsteking, maag en darmzweren, obstipatie, lazerend
  • Blauwe bosbes: verstoorde darmwerking, ontsteking van de darmen
  • Brandnetel: diarree, bevordert spijsvertering
  • Citroenmelisse: ontspannende werking van maag en darmen
  • Cat’s Claw: spijsvertering, verzachtend bij darmontstekingen
  • Chlorella: diarree, bevordert darmflora
  • Duizendblad: diarree, winderigheid, maag en darmkrampen, maagzuur
  • Damiana: verstopping
  • Gember: diarree, winderigheid, kramp, darmontsteking
  • Guldenroede: diarree, slechte spijsvertering, winderigheid
  • Hop: opgeblazen gevoel, diarree door stress, winderigheid, slechte spijsvertering
  • Jeneverbes: bevordert spijsvertering
  • Knoflook: slechte spijsvertering, winderigheid, gisting in darmen, kramp, opgeblazen gevoel
  • Sint Janskruid: diarree, kramp, maagzweer, darmontsteking
  • Venkel: slechte spijsvertering, buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, maagzuur, maagkramp, misselijkheid
  • Vlier: licht laxerend, verstopping
  • Vuilboom: laxerend
  • Weegbree: diarree, maag- en darmzweren, darmparasieten
  • Wilde Yam: krampen, spastische darm, koliek, ontsteking dikke darm, dysenterie
  • Zwarte bes: diarree, spijsvertering, kramp 

Vitaminen en mineralen:

  • Probiotica Lactobacillus
  • Vitamine A,  is nodig voor verschillende processen in het lichaam. Ons lichaam kan vitamine A niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen. Een tekort aan vitamine A kan ontstaan door een verkeerde voeding, bepaalde darmziektes en bij een stoornis in de opslag van vitamine A
  • Vitamine B complex, zijn nodig voor de opslag en afbraak van suiker, vetten en eiwitten. Zij zorgen ervoor dat het lichaam gezond blijft. Ons lichaam kan B-vitamines niet zelf maken. Daarom moeten we ze via ons voedsel binnenkrijgen.
  • Vitamine B1, gebrek aan vitamine B1 heeft vooral gevolgen voor het zenuwstelsel, het hartvaatstelsel en het maagdarmstelsel. Een ernstig gebrek aan vitamine B1 wordt beri-beri genoemd. Een tekort aan vitamine B1 komt voor bij zware drinkers, chronische darmziekten, zwangere vrouwen die veel last hebben van zwangerschapsbraken en bij mensen die onvoldoende evenwichtige voeding eten
  • Vitamine B6, gebrek hieraan heeft vooral gevolgen voor het zenuwstelsel en de huid. Een tekort aan vitamine B1 komt voor bij zware drinkers, chronische darmziekten, gebruik van sommige medicijnen, zwangere vrouwen onder invloed van hormonen en bij mensen die onvoldoende evenwichtige voeding eten
  • Foliumzuur (vitamine B11), een tekort aan foliumzuur kan ontstaan bij gebruik van het medicijn methotrexaat of bepaalde medicijnen tegen epilepsie. Ook komt het voor bij bepaalde darmziektes, bij zware drinkers en bij eenzijdige voeding
  • Vitamine B12, B12 is nodig voor de aanmaak van DNA. Sommige mensen blijken niet voldoende vitamine B12 in het lichaam te kunnen opnemen. Dit komt bijvoorbeeld voor bij mensen bij wie de maag is verwijderd, bij wie de maag onvoldoende maagzuur aanmaakt of die last hebben van darmziekten, zoals coeliakie. Ook mensen die vele jaren een veganistisch dieet volgen, komt een gebrek aan vitamine B12 soms voor
  • Vitamine C, is nodig voor veel belangrijke chemische processen in het lichaam. Ons lichaam kan vitamine C niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel, via aardappelen, groente en fruit, binnenkrijgen
  • Vitamine E,beschermt cellen tegen schadelijke stoffen. Ons lichaam kan vitamine E niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.
  • Vitamine K, is nodig voor de bloedstolling. Vitamine K komt voor in de voeding maar het wordt ook geproduceerd door bacteriën die in de darm leven. Een tekort kan voorkomen bij zeer jonge baby`s, bij enkele ziektes en door gebruik van bepaalde medicijnen, omdat de productie door bacteriën in de darm dan is verlaagd
  • Magnesium, is onder andere nodig voor een goede werking van de spieren, van het zenuwstelsel en van het hart.
  • Zink, is nodig bij de opbouw van eiwitten en daarmee voor de groei en vernieuwing van weefsel. Zink zorgt ook voor gezonde botten, haar en huid, en een goed geheugen. Daarnaast speelt het een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten. Zink is onderdeel van het hormoon insuline en het zorgt ervoor dat het afweersysteem goed werkt
  • IJzer, is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar de weefsels. Zuurstof is nodig voor de verbranding van voedingsstoffen in de weefsels. Hierbij komt energie vrij. Daarnaast ondersteunt ijzer het immuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening.
  • Natrium, is nodig voor een goed evenwicht in de vochthuishouding van het lichaam, voor het samentrekken van de spieren en voor de zenuwprikkelgeleiding. Daarnaast levert natrium een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk, samen met het mineraal kalium.
  • Kalium, is nodig voor de zenuwprikkelgeleiding en het handhaven van een normale bloeddruk. Verder is kalium noodzakelijk voor het samentrekken van de spieren en voor de energiehuishouding in de spieren.
  • Selenium: Seleen heeft eenzelfde werking als een antioxidant en gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Er zijn aanwijzingen dat het zware metalen die het lichaam via verontreinigingen binnenkomen minder giftig maakt
  • Omega 3-vetzuren, verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en zijn onder meer van belang voor de oogfunctie en de hersenstofwisseling.