Sourcy Vitaminwater Fit appel/kiwi

Wie van jullie koopt wel eens zo'n drankje, bijvoorbeeld vitamine water van Sourcy? Je denkt dat je goed bezig bent, volgens hun zit er vitamines in. Maar ik kwam een onderzoek van Foodwatch tegen en daar schrok ik toch wel van. 

Aromawatertje met zinloze vitamines

Ingredienten:                   

Mineraalwater, fructose, suiker, voedingszuur (citroenzuur), vitamine C, natuurlijk aroma, groene thee extract, kleurstof (bètacaroteen).

Voedingswaarde per 100 ml:

Energie 81kJ (=19 kcal), eiwit – g, koolhydraten 4,7 g waarvan suikers 4,7 g, Vet - waarvan verzadigd vet -, voedingsvezel -, natrium 0,002 g, vitamine C 6 mg.

De misleiding:

Vrumona zet Sourcy Vitaminwater Fit appel/golden kiwi in de markt als een gezond product. De naam Vitaminwater doet belangrijke vitaminen vermoeden, Fit suggereert dat je er een goede lichamelijke conditie aan overhoudt. Door de toevoeging appel en kiwi moet u denken dat er fruit in het drankje zit. En dan staat er ook nog op het flesje 'met vitamine C + groene thee extract.' Veel calorieën kan de drank niet bevatten, denk je dan: het heet immers Vitaminwater? De prijs is hoog, dus lijkt de kwaliteit gegarandeerd.

De waarheid:

Sourcy Vitaminwater Fit appel/golden kiwi is een gezoet watertje met een smaakje. De toegevoegde vitamine C is niet afkomstig van kiwi of appel – die zitten er namelijk niet in. En die vitamine C krijgt u waarschijnlijk sowieso al binnen: het is net zoveel als 1 sinaasappel of 2 ons broccoli. Extract van groene thee? Heel weinig! En het gezondheidseffect hiervan in fabrieksdrankjes als Vitaminwater is onvoldoende bewezen. Caloriearm is het drankje ook nauwelijks te noemen: een fles bevat 8 suikerklontjes en levert 95 calorieën op. Heel anders dan de naam 'water' suggereert!

De achtergrond:

Uw gezondheid is u veel waard. En dus probeert de voedingsindustrie haar producten als 'gezond' te presenteren, zodat u bereid bent daar flink meer voor te betalen. De voedselproducent maakt flinke winsten door niet de beloofde ingrediënten toe te voegen, maar goedkope surrogaten. Geen fruit, maar aroma. Geen natuurlijke vitaminen, maar kunstmatige 'alternatieven'. Marketing doet de rest: een frisse uitstraling, slogans die gezondheid suggereren en niet te vergeten de vermelding 'zonder kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen'. Of alle gezondheidsclaims nu kloppen of niet doet er niet toe. Wetgevers bieden alle ruimte aan voedselproducenten om hun consumenten te misleiden.

De bottom line:

Vrumona klopt consumenten geld uit de zak door zijn Vitaminwater te verkopen als gezond water. Het drankje bevat veel meer suiker dan gewoon mineraalwater, en overbodige vitamine C. Appel en kiwi zijn vervangen door aroma en kleurstoffen. Als het gaat om suiker vergelijkt Vrumona de hoeveelheid in Vitaminwater ijskoud met Cola en concludeert: weinig hè? Maar de naam en de reclame suggereren juist dat Vitaminwater allesbehalve een frisdrank is. En dus ligt een vergelijking met suikerloos en calorieloos water meer voor de hand. Dan is Vitaminwater opeens een stuk minder gezond!

.

bron: fodwatch Nederland | Fizeaustraat 23 | 1097 SC Amsterdam | info@foodwatch.nl