Home » Artikelen » Meer energie

Meer energie

Eén ding staat vast door verkeerde voeding, onevenwichtige hormoonhuishouding, stress, depressie kan men moe en futloos worden. Ontgiften en dan een goed en vooral gezond eetgewoonte ontwikkelen dan zal na een korte periode zeker duidelijke verbetering voelbaar worden. Men kan een week een volledige sapvasten kuur ondergaan om te ontgiften. Als dit te zwaar is begin dan met de volgende producten te schrappen uit het voedingspatroon.

- Gluten houdende graanproducten
Brood, koekjes, pasta en pistolets komen niet voor in een anti toxisch voedingsplan.

- Geraffineerde suikers
Snoep, gebak, bereide gerechten en frisdranken puilen uit van de suikers.

- Dierlijke zuivelproducten

- Cafeïne
Vermijd cafeïnerijke dranken zoals cola, koffie en thee. Thee mag op basis van kruiden zoals kamille, ijzerkruid, rozenbottel en munt.


Dit mag gegeten worden na de ontgiftingsfase

* Vlees, gevogelte, vis en eieren

Dierlijke eiwitten zijn belangrijk. Combineer je ze niet met granen, suikers of dierlijke melkproducten, waardoor je cholesterolgehalte zal dalen. Rauw vlees is zeker gezond. Eet je voeding zo puur mogelijk: liever een stuk biefstuk dan een worst waarvan je de samenstelling niet kent. Ook kip, kalkoen of gehakte biefstuk zijn prima. Vermijd gerookte en bereide vleeswaren. Zet geregeld vis op het menu. Drie maal per week is ideaal.

Rauwe vis is niet enkel lekker, maar ook zeer gezond. Bakken, grillen of frituren gebeurt onder zeer hoge temperaturen, waardoor tijdens de bereiding transvetten gevormd worden. Die zijn niet goed voor je gezondheid en moet je dus zoveel mogelijk vermijden.

Stomen is een beter alternatief. Ook in de oven kan je lekkere vlees- en visgerechten klaarmaken. Zet de oventemperatuur op maximaal 160 graden en gebruik plantaardige oliën bij de bereiding. Het verbrandingspunt van plantaardige olie ligt immers heel wat hoger dan dierlijke boter, die al op 50 graden verbrandt. Ook eieren (maximaal vijf per week) zijn toegelaten.

* 5 stukken fruit per dag
Kies bij voorkeur voor biologisch seizoen fruit. Alle fruitsoorten zijn toegelaten met als enige uitzonderingen bananen, watermeloen en druiven. Fruit eet je best in zijn geheel. Fruitsalades kan je dus beter mijden. Het verteringsproces van fruit treedt immers al tijdens het snijden in werking. Bovendien heeft iedere fruitsoort een verschillende verteringstijd.

Om rauwe voeding te kunnen verteren heeft je lichaam heel wat verteringsenzymen nodig. 's Avonds is die voorraad zo goed als uitgeput en eet je dus best geen fruit meer. Hou tot slot ook volgende regel in acht: eet fruit altijd een halfuur voor of twee uur na een maaltijd. Je lichaam doet er een halfuur over om fruit te verteren. Wanneer fruit samen met andere voedingsresten in de maag belandt, begint het te gisten.

* 2 groenteporties per dag
Eet bij voorkeur één portie rauwe groenten en één portie gestoomde, geblancheerde of gekookte groenten. Omdat je lichaam het 's avonds moeilijker heeft om rauwkost te verteren, eet je het best 's middags. Verse, biologische seizoen groenten genieten de voorkeur, maar bij gebrek daaraan zijn diepvriesgroenten een prima alternatief. Wie last heeft van gevoelige darmen, is best matig met kolen, bonen en peulvruchten. Die werken gasvorming immers in de hand. In tegenstelling tot fruit kan je groenten perfect met andere voedingswaren combineren.

* Rijst en aardappelen
Rijst en aardappelen zijn toegelaten maar omdat ze de bloedsuiker relatief snel doen stijgen, eet je ze best met mate. Combineer ze altijd met andere voedingswaren. Eet aardappelen zoveel mogelijk in zijn geheel. Door ze te pletten zal de glycemische index nog stijgen. Neem voor de rijst altijd zilvervliesrijst, het liefst de biologische.

* Water
Drink dagelijks minstens anderhalve liter water.

* 1 glas rode wijn per dag
Dagelijks één glaasje rode wijn drinken is niet enkel lekker, het bevordert ook het ontgiftingsproces!

* Noten en zaden
Noten en zaden zitten boordevol nuttige stoffen, zoals vitaminen, mineralen, aminozuren en onverzadigde vetzuren. Erg lekker in een salade, een soep of groenteschotel zijn pompoenpitten, walnoten, hazelnoten, cashewnoten en pijnboompitten.

 

* Olie
Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Van die eerste groep eten we vandaag meestal veel te veel. Verzadigde vetten vind je vooral in dierlijke vetten, maar ook in bereide maaltijden en gebakjes. Een teveel aan verzadigde vetten jaagt het cholesterolgehalte in je bloed de hoogte in en vergroot het risico op hart- en vaatziekten.

Van de tweede soort, de onverzadigde vetten, wordt vaak gezegd dat ze essentieel zijn voor onze gezondheid. Toch klopt die stelling niet volledig. Juister is de stelling dat een evenwicht in de vetzuren essentieel is voor onze gezondheid. Omega 3 en omega 6 zijn twee essentiële onverzadigde vetzuren. Dat betekent dat ons lichaam deze niet zelf kan aanmaken en we ze dus uit onze voeding moeten halen. Deze twee vetzuren moeten in evenwicht zijn, maar in realiteit nemen we veel te veel omega 6 in, en veel te weinig omega 3. De enige manier om dit onevenwicht te herstellen is meer omega 3 innemen.

Kies daarom wat vaker voor vette, wilde vis en neem dagelijks een supplement van één tot twee eetlepels versgeperste vlaszaadolie (de enige plantaardige olie die meer omega 3 dan omega 6 bevat) of een visoliesupplement van zeer goede kwaliteit. Ook omega 7 komt het energieniveau ten goede. Duindoornolie is erg rijk aan dit vetzuur en daarom een erg goede energiebooster. Bernagieolie is een bekend middeltje om rimpeltjes, een droge huid en zelfs vaginale droogte te bestrijden, maar is ook erg efficiënt bij vermoeidheidsklachten.

Je zult zien dat na enkele weken de energie weer terug is, veel minder opgeblazen gevoel, maar ook huiduitslag zal verminderen of verdwijnen.