Home » Artikelen » Problemen met de spijsvertering » Problemen met de spijsvertering

Problemen met de spijsvertering

Zodra er problemen zijn met de spijsvertering zijn er gelijk reacties te merken in het lichaam. Deze reacties kunnen op de lange duur problemen veroorzaken die onze gezondheid zal schaden.

Klachten kunnen zijn:

  • Opgeblazen gevoel
  • Slechte adem
  • Misselijkheid en/of braken
  • Oprispingen
  • Boeren
  • Winderigheid
  • Hoofdpijn
  • Jeuk of huiduitslag
  • Allergieën
  • Vermoeidheid
  • Concentratiestoornissen
  • Depressie en prikkelbaarheid

 

In de darmen worden alle belangrijke voedingsstoffen opgenomen in het bloed en dat wordt weer getransporteerd naar alle cellen in ons lichaam. Het lichaam heeft vitaminen, mineralen, eiwitten, koolhydraten en vetten nodig om goed te kunnen functioneren. De spijsvertering begint al in de mond. Iemand met een slecht gebit, waar de kiezen bv ontbreken, zal dan ook veel vaker last hebben met een slechte spijsvertering. Een goede spijsvertering doet er 24 tot 48 uur over om vanaf de mond tot aan de ontlasting te verteren.

 

In de mond wordt het voedsel in fijne stukjes gekauwd en door extra speeksel ontstaat er een brij dat makkelijk doorgeslikt en verteerd kan worden. In het speeksel zit ook een belangrijk enzym die de vertering bevordert.

 

Verder naar beneden komt het voedsel in de slokdarm (30 cm lang), door de spieren in de slokdarm wordt het voedsel naar de maag getransporteerd.

 

De maag bereidt de eigenlijke vertering voor die in de darmen plaatsvindt. Bovenin de maag worden de maagsappen toegevoegd en het onderste deel van de maag zorgt dat alles goed fijngemaakt wordt en vermengd wordt met de maagsappen. Tussen de maag en de slokdarm zit een kringspier die ervoor zorgt dat de maagzuur niet terugstroomt naar de slokdarm.

 

De dunne darm is ongeveer 5 meter lang en bestaat uit de twaalfvingerige darm, de nuchtere darm en de kronkeldarm. Als men de dunne darm zou uitrollen bestreikt dit een oppervlakte van ongeveer 200 m2. De wand van de dunne darm heeft dicht op elkaar en geplooid slijmvlies. In de dunne darm komen alle voedingsstoffen vrij en worden door de dunne darmwand getransporteerd via het bloed naar onze cellen in het lichaam.

 

Het restant wat er over is wordt getransporteerd naar de dikke darm, dit zijn onverteerde voedselresten. Deze voedselresten worden in de dikke darm bewerkt door de darmbacteriën.

 

In de endeldarm , dit is het onderste gedeelte van de dikke darm waar de ontlasting tijdelijk wordt opgeslagen. Wanneer de endeldarm vol is zal het lichaam een signaal geven om naar het toilet te gaan.

 

De sappen die nodig zijn voor de vertering van het voedsel zijn galsappen en alvleeskliersappen.

 

De lever is één van de belangrijkste organen in ons lichaam. Hij maakt giftige stoffen onschadelijk maar zet ook voedingsstoffen om in energie. De lever produceert de galvloeistof die weer opgeslagen wordt in de galblaas. De galblaas geeft de galvloeistof vrij wanneer er vetten in de dunne darm komt. Hierdoor kan het vet in de voeding veilig oplossen.

 

In de pancreas/alvleesklier wordt het spijsverteringsenzym geproduceerd. Deze alvleeskliersap wordt in de darm afgevoerd en zorgt voor de vertering van suikers, vetten en eiwitten.

 

In de darmflora zitten vele bacteriën die ook meehelpen bij de vertering van het voedsel. Zij breken het voedsel af en hierbij is vitamine K erg belangrijk.

 

Voeding die onze spijsvertering ontregelen:

  • Vet voedsel
  • Alcohol
  • Suiker
  • Laxeermiddelen
  • Te veel eten
  • Haastig eten
  • Roken
  • Verkeerd voedingspatroon
  • Te weinig drinken
  • Te weinig beweging
  • Overgewicht
  • Ondergewicht
  • Stress
  • Snacks
  • Zoetigheid (gebak, ijs, koek, snoep, chocolade, jam, stroop)
  • Vetten (frituurvet, olie, harde vetten)
  • Sausen (mayonaise, saus aangemaakt met boter)
  • Gegiste kazen (brie, camenbert)
  • Oude kazen
  • Kunstmatige zoetstoffen
  • Vet vlees/vis
  • Rood vlees
  • Erwten-, bonen- en uiensoep
  • Vet vlees, vleeswaren
  • Ingeblikt in olie zoals anjovis etc.
  • Onrijp fruit
  • Oude en zachte noten, pinda’s
  • Alles wat bereid is in frituurvet
  • Bladerdeeg, brokkeldeeg

 

Om een gezonde spijsvertering te krijgen is het belangrijk om voedingsvezel te eten. Zij zorgen voor een goede maar vooral vlotte stoelgang. Eet daarom zoveel mogelijk verse groenten, rijp fruit, peulvruchten maar ook aardappelen. Belangrijk is om 1 tot 1,5 liter water per dag te drinken om de ontlasting soepel te houden voor een vlotte doorgang.

 

Eet 3 hoofdmaaltijden en eventueel 3 tussendoortjes. Sla nooit een maaltijd over, vooral het ontbijt niet overslaan. Om onze spijsvertering goed op gang te laten komen is een ontbijt noodzakelijk. Eet een goede vezelrijk ontbijt, het beste is bv. Biogarde yoghurt met muesli, of havermoutpap gezoet met stevia. Maar ook 2 sneetjes volkorenbrood met gezond beleg is een goede start van de dag. Om de spijsvertering een handje te helpen is het goed om op de nuchtere maag een glas lauw warm water met citroensap te drinken. Vindt u dit te zuur, doe er dan een scheutje ahornsiroop bij.

 

Ook zijn er kruiden die ons lichaam helpen bij een vlotte spijsvertering.

  • Citroenmelisse: bij maag- en darmproblemen en bij een moeilijke spijsvertering. Citroenmelisse stimuleert de aanmaak van gal. Gebruik de gedroogde bloemen en blaadjes voor het maken van een thee maar de blaadjes kunnen ook vers door een salade verwerkt worden
  • Gember: de wortelstok van gember heeft een positieve werking op gal en lever, het stimuleert de spijsvertering. Gember is ook te gebruiken bij winderigheid
  • Kurkuma: als specerij heeft kurkuma een positieve werking bij winderigheid en stimuleert de spijsvertering
  • Pepermunt: stimuleert je spijsverteringsfuncties, helpt bij krampen en vermindert winderigheid
  • Anijs: tegen oprispingen en brandend maagzuur
  • Rammenas: stimuleert de spijsvertering, werkt bloedzuiverend en stimuleert de galwerking
  • Venkel: zowel de knol als de bladeren, de granen, en de bloemen zijn werkzaam tegen allerlei maag- darmklachten. Een aftreksel van de bloemen en/of de zaadjes bevordert de spijsvertering. Venkel stimuleert je spijsvertering en werking van de gal en werkt bloedzuiverend
  • Kaneel: stimuleert de werking van darmen, is afdoend tegen krampen en indigestie en heeft een antiseptische werking. Kaneel heeft ook een positieve invloed op hart, op allerlei reumatische aandoeningen als reuma, artritis en artrose, het zorgt voor een gezonde concentratie aan goede HDL- cholesterol, is doeltreffend bij blaasinfecties, verkoudheden en griep, het versterkt het immuunsysteem en past in ieder gezond dieet
  • Paardenbloem: stimuleert de spijsvertering, lever en nieren. De voeding wordt hierdoor beter verteerd en de afvalstoffen beter afgescheiden. Paardenbloem werk ook vocht afdrijvend en is ook een aanrader voor alle reumapatiënten
  • Cichorei: heeft een gunstige werking op gal en lever. Cichorei bevordert de eetlust, stimuleert de spijsvertering en vermindert winderigheid en opgezette buik als gevolg van gassen en oprispingen. Cichorei is niet alleen een positieve invloed op je spijsvertering, maar is ook goed voor je hart
  • Papaja: is rijk aan vezels en enzymen. Hierdoor is papaja ideaal bij constipatie (verstopping). Dagelijks een portie papaja bij het ontbijt stimuleert de darmwerking. Papaja is tevens rijk aan antioxidanten, foliumzuur, vitamine C, Vitamine A, Vitamine E en Beta Caroteen. Samen met het hoge gehalte aan vezels beschermt papaja ook tegen darmkanker
  • Aloë vera: helpt bij brandend maagzuur en zorgt voor een gezonde en vlotte spijsvertering. Aloë vera is ontgiftend op een natuurlijke wijze en zorgt zo ook voor verbetering van spijsverteringsproblemen, winderigheid

 

Om het lichaam een snelle boost te geven en een goede spijsvertering te ontwikkelen is het van belang om te ontgiften (detoxen). In de loop van de jaren blijven er resten van de voeding achter in de darmen. Dit gaat gisten en rotten met als gevolg dat ons lichaam vergiftigd wordt van binnenuit. Daarom is het belangrijk om één keer per jaar een detox week in te lassen om alle gifstoffen kwijt te raken en een gezonde spijsvertering en conditie te krijgen. Wanneer er teveel gifstoffen in het lichaam aanwezig is dan zijn de klachten vaak, vermoeidheid, hoofdpijn maar ook een gevoel van het lijkt wel of ik ziek wordt.