Home » Nutriënten » Mineralen » Zink

Zink

Zink is nodig bij de opbouw van eiwitten en daarmee voor de groei en vernieuwing van weefsel. Daarnaast speelt het een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten. Zink is onderdeel van het hormoon insuline en het zorgt ervoor dat het afweersysteem goed werkt.

Hoeveel heb ik nodig?

De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen hoeveelheid voor volwassen mannen (22-50 jaar) vastgesteld op 10 milligram per dag en voor vrouwen op 9 milligram per dag.

Welke factoren beïnvloeden de opname van zink?

Voedingsvezels en fosfor hebben een belemmerende werking op de opname van zink.

Wat is veilig?

De maximaal veilige dosis voor zink is 25 mg per dag. Dit komt overeen met acht gebakken hamburgers. Bij de veilige dosis gaat het om een gemiddelde waarde, waarbij een ruime marge is genomen. Dit betekent dat éénmalige of kortdurende overschrijding van de maximaal veilige dosis geen direct gevaar oplevert.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan zink?

Een acuut teveel aan zink is zeldzaam bij mensen. Wanneer er sprake was van een inname van een grote dosis zink in één keer, dan werd dit veroorzaakt door voeding of drank die in contact was gekomen met verzinkte blikken. De symptomen die hierbij optraden waren onder andere misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree. Langdurige inname van teveel zink kan leiden tot onder andere anemie (bloedarmoede) en een vermindering van de weerstand.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan zink?

Zuigelingen kunnen door een tekort aan zink een groeiachterstand oplopen en ernstig ondervoed raken. Andere gevolgen van een zinktekort kunnen zijn: groeivertraging, verminderde smaak en reuk, huidafwijkingen en nachtblindheid.

 

Waar zit het in?

Zink komt vooral voor in vlees, vis, haring, bruinbrood, peulvruchten en rijst.

Hieronder is voor enkele producten de hoeveelheid als percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) weergegeven. Uitgangspunt is een behoefte van 10 milligram zink per dag voor mannen en een behoefte van 9 milligram zink per dag voor vrouwen.

 

Natuurlijke voedingsbronnen

% ADH (man)

% ADH (vrouw)

Hamburger (bereid, 1 stuk)

30

35

Tarwebrood (5 sneetjes)

20

20

Spinazie, gekookt (200 gram)

20

20

Kwark (1 schaaltje)

10

10

Rauwe ham (voor 2 sneetjes)

5

10