Home » Artikelen » Eet je huid mooi

Eet je huid mooi

Bij huidproblemen is er vaak sprake van een disbalans van mineralen, vergiftigen, ontstekingen in het lichaam en stress. Men kan dure crèmes aanschaffen maar in deze gevallen heeft dat geen zin omdat het de tekorten aan bepaalde vitamines en/of mineralen niet oplost. Bij juiste voeding kan je op een eenvoudige manier een mooie en gezonde huidkrijgen.  Het is echter wel van belang om uw huid goed te reinigen zowel voor het slapen gaan maar zeker ook ’s morgens na het opstaan. Dit om alle vuiligheid die in de lucht zitten te verwijderen.

 

 

 

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het lichaam zo min mogelijk schadelijke stoffen binnen krijgt via ongezonde voeding. De organen die het lichaam reinigen zijn de lever, nieren, bijnieren, schildklier en darmen. Als men van binnen schoon is zal de huid er gezond en gaaf uitzien.

Er zijn bepaalde soorten voeding die bijdragen aan een mooie, zuivere en gezonde huid. Dit zijn onder andere:

  • Eiwit: een belangrijke bouwstof die helpt bij de groei en herstel van de cellen in het lichaam;
  • Oliën en vetten: deze vormen in onverzadigde vorm een beschermend laagje op de huid om vochtverlies tegen te gaan, en maken tevens de huid zacht en soepel;
  • Vitamines: helpen tegen huidveroudering en beschermen de huid.

 

Belangrijke stoffen voor het krijgen van een zachte, gezonde en soepele huid zijn:

  1. Omega-3 rijke voeding
    Deze meervoudig onverzadigde vetzuren zijn essentieel voor een goede huidverzorging. Ze helpen onder andere je celmembranen gezond te houden door ze te beschermen tegen schadelijke stoffen, ze laten gezonde voedingsstoffen door en voeren afvalstoffen af.  Bronnen van omega-3 zijn:  Krill Oil, maar ook rauwe en pure plantaardige vetten en oliën zoals kokosnootolie, walnoten en lijnzaad dragen bij aan een gezonde huid .
  2. Rauwe groente en juicing
    Het eten van groente is uitermate belangrijk voor een gezonde, mooie huid. Groentes zitten vol water en belangrijke voedingsstoffen zoals mineralen en polyfenolen, en helpen bij een optimale werking van het natuurlijke reinigingssysteem van je lichaam. Een makkelijke manier om te zorgen dat je elke dag voldoende verse groente binnenkrijgt is door middel van juicen.
  3. Antioxidantrijke voeding
    Bosbessen staan erom bekend dat ze zeer rijk zijn aan antioxidanten en polyfenolen. De plantaardige antioxidanten en fytochemicaliën in bosbessen beschermen de huidcellen tegen schade en aantasting, waardoor de huid langer jong blijft. Ook groene thee, wortels en kurkuma (koenjit) zitten vol antioxidanten.
  4. Gefermenteerde voeding
    Gefermenteerde voedingsmiddelen versterken de werking van omega-3 vetzuren en spijsverteringsenzymen in je lichaam, en dragen zo hun steentje bij om de huid sterk en gezond maken .
  5. Water
    Je lichaam heeft de hele dag door water nodig, zodat je organen, weefsels en cellen, en dus ook je huid altijd voldoende gehydrateerd zijn. Bij een gezonde vochtbalans kunnen afvalstoffen bovendien efficiënt worden afgevoerd, zowel via het transpireren van de huid als via de urine. Drink dagelijks minimaal zo’n twee liter puur en schoon water, bij voorkeur natuurlijk bronwater.

Ongezonde voedingsmiddelen voor de huid
Er zijn echter ook voedingsmiddelen die de huid aantasten, dit zijn onder andere bewerkte levensmiddelen, granen, fructoserijke suikers, verzadigde vetten, transvetten en melkproducten.

Een gezonde levensstijl is de beste basis voor een mooie en gezonde huid: beweeg regelmatig, zorg voor voldoende nachtrust en eet gezond. Uiteindelijk is de conditie je huid een weerspiegeling van je algehele gezondheid! En daar is geen enkele crème of lotion tegen opgewassen…