Home » Artikelen » Wat is gezonde voeding?

Wat is gezonde voeding?

Vaak denk je dat je gezond bezig bent, zeker als je de reclames mag geloven. Neem nou het logo “ik kies bewust”. Als je de etiketten op deze producten bekijkt, kom je er al gauw achter dat er gewoon aspartaam (en andere zoetstoffen) in zit. Ook zijn er producten waarop staat “u proeft de natuur” dan zit er teveel zout, aroma’s en verdikkingsmiddelen in. Met de lightproducten zijn we helemaal misleid, je denkt dat je de helft aan calorieën binnenkrijgt maar je wordt er alleen maar dikker van. Ook de zoetstoffen die erin zitten is vergif voor je lichaam. Het wordt dan ook steeds ingewikkelder om een gezonde keuze te maken want we worden aan alle kanten bedonderd.

Wat moeten we dan kopen?

Koop de beste biologische producten, alles zo vers mogelijk. Ga niet voor de variaties in pakjes, zakjes of flessen. Maak zelf een lekkere tomatensaus in plaats van die uit een fles of pakje. Het kost maar iets meer tijd en smaakt zoveel lekkerder en is veel gezonder. Neem zoveel mogelijk volkoren producten en bak eens zelf een lekker brood met zaden en pitten. Als je gezond eet zal je je fitter voelen en veel meer energie hebben. Ook een gezond leefpatroon voorkomt veel ongemakken, zoals verkoudheid, griep. Maar ook ernstige ziekten kunnen voorkomen worden door een gezond leefpatroon. Ban zoveel mogelijk toevoegingen uit je voedingspatroon. De meeste kant en klare producten worden vol gestopt met allerlei toevoegingen, kleur, geur en smaakstoffen, stabilisatoren, verdikkingsmiddelen etc. De grote fabrikanten kijken alleen maar naar verkoopcijfers en niet naar wat is nu gezond voor ons lichaam.

In mijn jeugd (ben 59) waren er in de zomer de aardbeien en in de winter was er boerenkool, winterpeen etc. We aten de producten zo van de koude grond en in de tijd van het jaar. Nu wordt alles zoveel mogelijk gemanipuleerd, de dieren krijgen hormonen, antibiotica en groeimiddelen. Ze worden zo snel mogelijk vetgemest om naar de slacht gebracht te worden. Zo kan de boer er het meest op verdienen. Kijk ook eens naar het fruit, vroeger werd het geplukt als het rijp was en nu wordt het onrijp geplukt en in koelcellen bewaard. Er wordt ook ontzettend veel pesticiden en andere troep op gespoten om het fruit/groeten zo gaaf en zonder beestjes op te kweken. Zo kan je het hele jaar door aardbeien kopen, waar die lekkere zoete smaak helemaal uit is verdwenen. Het is ze zelfs gelukt met de bloemen, waar zijn die hyacinten/ fresia's die zo lekker roken?

Wat kan je nog wel eten?

Daarom is het zo belangrijk voor ons om zo vers mogelijk en onbewerkt voedsel te eten. In een gezond voedingspatroon zitten oa de volgende voedingsmiddelen:

groenten, ook rauw en kiemzaden.

Fruit

Zaden, noten en pitten

  • Pijnboompitten
  • lijnzaad
  • chiazaad
  • pompoenpitten
  • zonnebloempitten
  • sesamzaad
  • Amandelen
  • hazelnoten
  • cashewnoten
  • walnoten (
  • en andere soorten noten en zaden, het liefst ongebrand en ongezouten

Biologische zuivelproducten

  • Karnemelk
  • kwark
  • kaas
  • roomboter

Laat alle witte/riet suikers staan

  • palmsuiker
  • kokosbloesemsuiker
  • honing
  • en er zijn nog andere goede suikervervangingen maar gebruik het met mate

Biologisch vlees (geen bewerkt of voorbehandeld vlees (kruid het vlees zelf))

  • Eet zo min mogelijk varkensvlees, vleeswaren etc.

Vette vis

  • Makreel
  • Ansjovis
  • Sardientjes
  • Haring
  • Zalm

Drink ongeveer 1,5 tot 2 liter water/kruidenthee per dag

Gebruik bij het bereiden van het voedsel gezonde vetten

  • Olijfolie
  • Kokosolie
  • Biologische roomboter

Bij het bereiden is het van belang dat het voedsel zo vers mogelijk is. Gebruik liever geen magnetron en/of inductiekookplaat (stralingen).

Lekkere trek

Voor de lekkere trek zijn er ook veel mogelijkheden, hieronder zal ik er een paar opnoemen. Maar wees een creatief om samen met de kinderen allerlei versnaperingen te bedenken en te bakken/bereiden.

Alle soorten fruit

  • Bakje fruitsalade van vers fruit
  • Handje vol gedroogd fruit
    • Cranberry’s, rozijnen, abrikozen, dadels, vijgen etc.
  • Handje vol noten

Maak eens zelf chips

  • Maak dunne plakjes met een kaasschaaf en bak ze of in de olie of in de oven krokant, bestrooi het met diverse kruiden (geen zout)

Bak (samen met de kinderen) koekjes/cake met allerlei gezonde toevoegsels gebruik bijvoorbeeld palmsuiker voor gebak. Voeg er eens pure chocolade met noten bij, of gedroogde stukjes fruit.

Bak eens een brood, is leuk om te doen en erg lekker.

Te koop?

Het beste is natuurlijk om de biologische producten rechtstreeks bij de boer te kopen. Maar helaas hebben we die niet altijd dicht in de buurt. In diverse grote supermarkten komen steeds meer biologische producten in de schappen. In veel steden/dorpen zijn er natuur/reform winkels. Via internet kan men ook bestellingen plaatsen en die voor een klein bedrag thuis laten bezorgen. Neem eens een abonnementen waar elke week een doos vol groente en fruit wordt bezorgd. Maar wees vooral creatief, en nog een laatste advies “lees de etiketten goed” voordat je wat in je boodschappen karretje legt.