Home » Voeg Nederlandse Superfoods toe aan je dagelijkse voeding

Voeg Nederlandse Superfoods toe aan je dagelijkse voeding

Gepubliceerd op 23 maart 2014 01:11

Superfoods zijn helemaal van deze tijd en worden veelvuldig positief en negatief in de media besproken. Maar wisten jullie dat er al eeuwenlang superfoods gegeten worden. Zo is hennepzaad één van de oudste superfood over de hele wereld en wetenschappers beschouwen het dan ook als één van de meest voedzame bronnen op aarde. Bij de Inca’s namen ze voordat ze ten strijde trokken Maca, zij geloofden dat ze hierdoor enorme krachten kregen. Maca bevat 5 keer meer proteïnen en vezels dan aardappelen. Macapoeder bestaat 60% uit koolhydraten, 8% vezels en 10% aan proteïnen. Maca is rijk aan calcium, magnesium, vitamine B1, B2 en B3. Bij de Azteken, de Maya’s en de Inca’s kwamen er ze er achter dat het zaad van de Chaiplant hun kracht gaf en dat het een geneesmiddel was voor allerlei kwalen.

 

 

 

Superfoods bevatten buitengewone hoeveelheden nutriënten, het zijn complete bronnen van concentraties mineralen, vitaminen, polysachariden, aminozuren en antioxidanten.

Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat 67% van alle ziekten gerelateerd is aan de voeding die we eten. Denk maar eens aan de welvaartsziekten. Vitamine gebrek is vaak de beginfase van een chronische ziekte. Ik zal hier niet teveel over uitwijden maar zal er toch één noemen. Bijvoorbeeld vitamine D, bij een tekort hiervan kunnen extreme vermoeidheid ontstaan maar ook depressie, angstaanvallen, hartkloppingen, lusteloosheid en zwakke botten.

Een tekort aan nutriënten heeft verder tot gevolg dat mensen sneller verouderen, minder energie hebben en een zwakker immuunsysteem hebben. Met kleine veranderingen in het dieet kan je enorme resultaten boeken. We hoeven niet alleen maar Chai zaad, Hennepzaad, lijnzaad en andere vreemde pitjes, zaden en besjes te eten. Hier in Nederland worden er  groenten verbouwd die we met hoofdletters SUPERFOOD mogen noemen. Dit zijn vooral de groentes die in de volle grond worden verbouwd. Hieronder vindt je een lijst met de meest gezonde groenten.

 

  1. Boerenkool à bevat grote hoeveelheden vitamine A, C, K en mangaan. Bevat verder nog kleinere concentraties koper, calcium, vitamine B6 en kalium en boerenkool is rijk aan heilzame voedingsvezels.
  2. Broccoli à bevat vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium, magnesium, sulforafaan (stof die bacterie dodend werkt en beschermt ons tegen bepaalde vormen van kanker).
  3. Spruitjes à bevatten veel vitamine C,  K, foliumzuur, calcium en ijzer. Ook bevatten spruitjes sulforafaan.
  4. Spinazie à bevat veel ijzer en grote hoeveelheden vitamine C, K, A, B2, B6, mangaan, magnesium, calcium, selenium en tryptofaan. Het stimuleert een goede darmwerking en is goed voor het geheugen.
  5. (groene) Asperges à bevatten veel vitamine K, C, foliumzuur, kalium en asparagine. Kalium en asparagine zorgen voor een goede vochtafdrijving. Verder komen in asperges ook nog inuline voor die weer zorgt voor een goede darmflora.
  6. Wortels à behoren tot de meest nutriëntrijke groenten, ze zitten boordevol met vitamine A, B, C en K en veel vezels.
  7. Tomaat à bevatten veel lycopeen, vitamine C, B, kalium, fosfor en magnesium.
  8. Peulvruchten à bevatten enorm veel vezels. Verder zitten er foliumzuur, magnesium, kalium, ijzer en calcium in.
  9. Allium groenten à bij deze groep behoren, knoflook, bieslook, uien, prei, sjalotjes. Ze zijn allen zeer gezond en hebben antibacteriële en antivirale capaciteiten. Uien zijn een effectief antibioticum.
  10. Zoete aardappel à behoort tot de meest gezonde groente. In zoete aardappel zitten vooral veel carotenoïden, vitamine C, B, A en K, kalium, ijzer en vezels.
  11. Paprika’s àbevatten zeer veel kalium, mangaan, vitamine A,B, C en K.
  12. Pompoen àbevatten veel vitamine A, C, kalium en vezels.

Tuurlijk zijn er nog veel meer Nederlandse superfoods op te noemen, het spreekt vanzelf dat alle verse biologische groente en fruit boordevol goede nutriënten zitten

Dus jullie zien dat we bij de superfoods zoals Goji bessen, cacao, Maca, bijenproducten, Spirulina, aloë vera, hennepzaad, ook verse groenten en fruit moeten eten. Aan deze superfoods worden veel positieve krachten toegeschreven. Ze helpen bij het afvallen, voorkomen hart- en vaatzieken en verschillende soorten kanker. Andere soorten helpen tegen depressies en huidveroudering.

Het regelmatig consumeren kan een groot positief effect hebben op de algehele gezondheid, uitstraling en vitaliteit, je voelt je beter en ziet er beter uit.

Geplaatst door alma gaia


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.