Home » Anti Aging

Anti Aging

Gepubliceerd op 7 september 2015 15:40

Iedereen weet dat met het stijgen van onze leeftijd ook het verouderen van Iedereen weet dat met het stijgen van onze leeftijd ook het verouderen van ons lichaam samengaat. Maar hoe kan je zo lang mogelijk jong en vitaal blijven. Dat is een vraag waar we allemaal wel het antwoord op willen weten. Men is nog steeds bereid om grote sommen met geld neer te leggen om er zo lang mogelijk jonger eruit te blijven zien. Maar werkt dit nou echt? Jammer genoeg kunnen we de tijd niet stilzetten.

Anti Aging

Iedereen weet dat met het stijgen van onze leeftijd ook het verouderen van ons lichaam samengaat. Maar hoe kan je zo lang mogelijk jong en vitaal blijven. Dat is een vraag waar we allemaal wel het antwoord op willen weten. Men is nog steeds bereid om grote sommen met geld neer te leggen om er zo lang mogelijk jonger eruit te blijven zien. Maar werkt dit nou echt? Jammer genoeg kunnen we de tijd niet stilzetten. En hoe komt het dat de één sneller en op jongere leeftijd rimpels krijgt dan een ander. Een deel zit hem in de genen, maar ook een groot deel heeft het met onze leefstijl te maken. Zo zal iemand die rookt en/of veel in de zon ligt te bakken, of de zonnebank bezoekt, sneller een valere maar vooral een oudere huid krijgen.

 

Maar ook door processen in ons lichaam ontstaan er vrije radicalen, dat zijn agressieve zuurstofverbindingen, die celstructuren, eiwitmoleculen kunnen aantasten en ze zo beschadigen dat ze teloor gaan. Als dit proces eenmaal op gang gebracht wordt zal het doorgaan als een kettingreactie en kan uiteindelijk rampzalige gevolgen hebben voor ons lichaam. Het teveel aan vrije radicalen bevordert ziektes zoals een auto immuunziekte, arteriosclerose, kanker ea. Maar vrije radicalen zijn ook noodzakelijk voor het normale verloop van de stofwisseling. Ze moeten in balans blijven. Zo zijn er cellen die vrije radicalen produceren om bacteriën en virussen te vernietigen. Een te hoge productie van vrije radicalen ontstaat door een verhoogde calorie aanvoer. Zoals gevaarlijke transvetten, geraffineerde producten, suikers. Maar ook door niet te sporten, stress, slaapgebrek, vergiftiging van het lichaam, luchtverontreiniging.

 

Zo is ook bekend dat de productie van het groeihormoon HGH naarmate we ouder worden steeds minder geproduceerd wordt in ons lichaam. Maar door te sporten kan dit groeihormoon worden aangemaakt. Het zorgt ervoor dat we spierkracht en conditie behouden. Maar ook onze genen zijn verantwoordelijk voor de veroudering. Door omgevingsfactoren (vervuiling, stedelijke omgevingen, fabriekswerk etc, UV straling, röntgenstraling) kunnen genen kapot gaan en hun functie verliezen.

 

Wat kunnen we zelf doen om het proces te vertragen:

  • Afweren van schadelijke invloeden van buitenaf
    • Onze samenleving is verziekt van vervuiling, ozon schade en onze kant en klare voeding zit vol met E-nummers, transvetten en wordt geproduceerd in fabrieken. Vaak kunnen we er niet omheen doordat we in de stad wonen of werken. Maar geniet op je vrije dag van de natuur, ga lekker naar zee en maak een strandwandeling. Zoek gebieden op met de minste vervuiling. (zie ook verderop)
  • Stop radicaal met roken en alcohol, maar ook drugs in welke vorm dan ook
    • Roken, drugs en alcohol hebben een grote werking op ons lichaam. Onze huid zal er valer door gaan uitzien, de huid verouderd sneller. Maar ook binnenin ons lichaam zal dit enorme schade aanrichten aan onze organen, DNA, stofwisseling. We zijn vatbaarder en komt ziekte eerder om de hoek kijken. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld longkanker.
  • Blijf de hersenen activeren
    • Hersenen en het zenuwstelsel laten zeer opvallende functiebeperkingen zien naarmate we ouder worden. De massa neemt in de loop van de jaren af. Helaas is het zo dat eenmaal verloren hersencellen niet worden vervangen. Maar we kunnen onze hersenen wel blijven trainen. Zo kunnen we de teloor gang van onze hersenen beperken en vertragen. Stimuleer de hersenen regelmatig door kruiswoordpuzzels, maar ga eens een cursus volgen. Lees veel maar vooral bewust en train de hersenen door strategiespelletjes te spelen.
  • Verbeter de conditie door te sporten
    • Je conditie verbetert niet alleen maar ook versterkt sporten je hart, je bloedsomloop en de spieren. Het verlaagt de bloeddruk en verbeterd de vetstofwisseling in je lichaam. Maar ook stress vermindert door te gaan sporten. Ben je niet zo’n fan van sporten, ga dan regelmatig wandelen, schaf een hond aan. Maar ook wekelijks zwemmen is een optie.
  • Vermijd zoveel mogelijk stress situaties
    • Stress is de ergste vijand van ons lichaam, stress kan zoveel kapot maken en daardoor kan je van stress ook nog eens ernstig ziek worden. Denk hierbij aan hart- en vaatziekten, kanker enz. maar ook het libido gaat achteruit, je gaat slechter slapen en je hebt weinig- of juist teveel eetlust. Om dit te verminderen kan Yoga helpen maar ook aromatherapie. Zet jezelf niet onder druk, en probeer vaker nee te zeggen. Plan geregeld adempauzes in om te mediteren of ontspanningsoefeningen te doen. Zoek een leuke hobby, door je gedachten te wijzigen komt er rust in je lichaam. Maar verminder ook de inname van cafeïne of theïne. Deze twee zetten je lichaam op scherp, je hartslag verhoogt.
  • Afwisselende voeding die weinig of geen schadelijke stoffen bevatten
    • Eet zoveel mogelijk biologische groenten en vlees. Zorg voor goede vetten en gebruik geen suikers. Wissel vlees af met vis en gevogelte. En eet ook regelmatig vegatarisch. Eet meer rauwe groenten, daar zitten alle nutriënten nog in. Door te lang koken verdwijnen veel van de nutriënten uit de groenten.
  • Goed slapen is de beste verjongingskuur
    • Tijdens de slaap worden weefsels gerepareerd, organen en cellen krijgen nieuwe zuurstof, worden oude cellen vervangen door nieuwe. Zorg voor frisse lucht in de slaapkamer en een goed matras. Maar vergeet het hoofdkussen niet, dit is heel belangrijk voor de ondersteuning van de nek en het hoofd. Zorg dat de kamer goed donker is, zorg voor voldoende frisse lucht, ga niet slapen met de televisie aan.
  • Doe ademhalingsoefeningen, door verkeerd te ademen komt er een agressieve zuurstof in ons lichaam die een aanval doen op ons erfelijk materiaal (denk hierbij aan bv hyperventileren)
    • Met elke ademhaling komt er energie in je lichaam. Deze zuurstof komt in de mitochondriën die zich in onze spiercellen bevinden. Deze dienen voor onze beweging maar ook voor aanmaken van nieuwe cellen.
  • Houd de stofwisseling gezond
    • Via de darmen worden allerlei voedingsstoffen en nutriënten ons lichaam in gestuurd. Wanneer onze stofwisseling verstoord is ontstaan er allerlei ziekten. Zoals onze alvleesklier die niet of bijna geen insuline meer produceert. Zo kan er diabetes II ontstaan, maar ook andere organen kunnen het heel moeilijk krijgen. Wanneer de weegschaal teveel kilo’s aanwijst, vraag dan bij een voedingscoach of therapeut/diëtiste om advies. Probeer op langzame wijze de kilo’s te lijf te gaan. Vaak zie je dat niet alleen de kilo’s eraf gaan maar ook dat diabetes II bijna of helemaal kan verdwijnen.
  • Verzorg je huid optimaal
    • Onze huid is het grootste orgaan van ons lichaam en heeft in ons leven heel wat te verduren. Veel bepaalt onze genen of wij jong rimpels krijgen of pas op latere leeftijd. Maar we kunnen dit proces vertragen. Ook hier geld weer gezonde voeding, niet roken, geen suiker, alcohol en drugs. Maar ook stress en vervuiling hebben hun weerslag op de huid. Eet en leef gezond en ga regelmatig naar de schoonheidsspecialiste en kapper.
    • Naarmate we ouder worden wordt onze huid ook droger, smeer deze dan ook elke avond en ochtend in met een natuurlijke bodylotion. Dit is van groot belang want elke onnatuurlijke chemische bestanddeel van een lotion komt door de huid rechtstreeks in onze bloedbaan. Zelf gebruik ik een niet vette olie en ik maak van etherische oliën, kokosvet een bodylotion (onderaan het artikel vindt je het recept).
    • Onze huid wordt ook dunner bij het ouder worden, dus ga niet uren in de zon liggen bakken. Smeer je goed in als je naar buiten gaat (hier geld ook weer een natuurlijke zonnecrème). Draag het liefst een hoed en zonnebril of ga onder de parasol zitten op de heetste momenten van de dag.
    • Elke dag ’s morgens vroeg of ’s avonds een half uurtje onbeschermd in de zon wandelen kan geen kwaad, dit zorgt voor vitamine D aanmaak.
  • Zorg voor een optimaal immuunsysteem
    • Ons immuunsysteem is voor een gedeelte voorgeprogrammeerd in onze genen. Zo heeft iedereen een andere afweer en bestrijding van ziekteverwekkers van buitenaf. Maar ook binnenin ons kunnen stormen woeden. Steeds wanneer ongewenste of ziekmakende stoffen het lichaam binnendringen, wordt er in het bloed een groot netwerk van cellen, boodschapperstoffen en wapens actief. Ons immuunsysteem zorgt ervoor dat deze ziekmakende stoffen geen kans krijgen om ons ziek te maken. Ons lichaam roept hulptroepen in als de voorste linie het niet alleen af zou kunnen. Deze specifieke afweer is een goed geschoold leger van allerlei specialisten die met passende wapens zijn uitgerust. Zo zit er bijvoorbeeld in ons bloed de Cytotoxische T-lymfocyten, dit is een onderdeel van onze witte bloedlichaampjes. Deze T-lymfocyten vechten tegen indringers met hun dodelijke wapens waarbij de aangetaste cel compleet wordt vernietigd.
    • Naarmate we ouder worden liggen er vaak infecties op de loer. Zo hebben oudere mensen vaker last van blaasontstekingen en andere ongemakken. Ook hier geld weer, gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging. Maar ook genoeg drinken, vaak zie als iemand ouder wordt dat ze ook minder gaan eten en drinken. Zo ontstaan er nutriënten tekorten die ons weer ziek maken, het wordt een visuele cirkel. Ons lichaam takelt hierdoor steeds verder af. Het is van belang dat we elke dag zeker 1,5 liter schoon water drinken. Dit helpt ons lichaam schoon te spoelen en blijven alle organen soepel en drogen niet uit.
  • Hormonen en verouderen
    • In onze jonge jaren werken de hormonen volop, we zijn jong, fit en gezond. Maar naarmate we ouder worden gaan de hormonen HGH, oestrogenen, androgenen, melatonine en DHEA afnemen. Zo krijgt de vrouw te maken met de overgang, hierdoor verandert er erg veel in het lichaam. Maar ook mannen kennen een andropauze, hierdoor vermindert hun prestaties, hun libido maar ook kunnen ze lichamelijke klachten krijgen zoals gewrichtsklachten, vetopslag vooral op de buik en de haardos wordt dunner.
    • antiagingman-3.jpg
    • De meeste schade aan onze hormonen ontstaan door roken, stress, suiker, alcohol, drugs en een ongeregeld leven.
    • Sport stimuleert ons lichaam in het aanmaken van verschillende soorten hormonen. Zorg dat de vetopslag minimaal is en dat er spiermassa voor in de plaatst komt.
    •  

Conclusie: Leef zo gezond mogelijk, vermijd schadelijke stoffen en begin hier niet aan als je de 60 gepasseerd bent. Hier moet je al mee beginnen als je jong bent, zo houdt je de ouderdom en de aftakeling ver van huis.

 

Tip: Laat elk jaar of elke 2 jaar uw bloed op alle nutriënten testen, hieruit kunt u opmaken waar u tekorten van heeft. (www.bloedtesten.nl) Dit kunt u samen met een goede orthomoleculaire arts of therapeute met supplementen aanvullen.

 

Bodycreme

 

Deze rijke body crème is snel te maken, het heeft een romige structuur en is uitermate geschikt voor de wat oudere huid.

 

Voor deze crème gebruiken we kokosolie, shea boter en Neroli (sinaasappel- bloesem) en eventueel wat druppels melrose, lavendel of lemon. Deze crème is goed voor een droge huid, nagels, haren. Als een bod crème of als nachtcrème. Maar ook bij een jeukende en geïrriteerde huid verlicht deze crème.

 

Probeer eerst of de geuren voor jou gevoel goed samen gaan. Zelf maak ik eerst een klein beetje crème door 1 el kokosolie, 3 el shea butter, 1 el rozenwater, 3 druppels Neroli te mengen, daarna nog 2 druppels melrose, lavendel of lemon. Zelf vindt ik Neroli en lemon een frisse combinatie, maar in de winter kan het wel een heel andere geur zijn, wat steviger van geur. Let er wel op dat de etherische oliën die je gebruikt geschikt zijn voor de huid.

 

Wat heb je hiervoor nodig:

  • 6 el kokosolie
  • 18 el shea butter
  • 6 el rozenwater
  • 18 druppels neroli etherische olie
  • 12 druppels melrose, lavendel of lemon

 

Verdubbel de hoeveelheid 1, 2 of 3 maal zodat je een behoorlijke hoeveelheid crème kan maken.

Smelt de kokosolie en shea butter au-bain-marie. Laat eerst de crème een beetje afkoelen totdat hij lobbig begint te worden en mix hem dan met de mixer luchtig tot het eruit ziet als slagroom

Dit zorgt voor een extra luxe body crème. Voeg vervolgens het rozenwater toe en tenslotte de etherische oliën. Meng de oliën goed door de crème en giet dit in een schone glazen pot en laat het afkoelen. Bewaar het wel op een donkere koele plek. Doe er een leuke sticker op en vergeet niet de datum wanneer de crème gemaakt is erop te zetten.

 

 

 

 

*refenenties: prof. Dr. Armin E. Heufelder, Dr. Wilfried P. Bieger.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.